➡️ તારી આંખનો અફીણી...
તારી આંખનો અફીણી, તારા બોલનો બંધાણી
તારા રૂપની પૂનમનો પાગલ એકલો (2)
આજ પીઉં દરશનનું અમૃત, કાલ કસુંબલ કાવો,
તાલ પુરાવે દિલની ધડકન, પ્રીત બજાવે પાવો,
તારી મસ્તીનો મતવાલો આશક એકલો… હે તારા રૂપની….
તારી આંખનો અફીણી….
પાંખોની પરખે પરબડી આંખો જુએ પીયાવો
અદલ બદલ તનમનની મૌસમ ચાતકનો ચકરવો
તારા રંગ નગરનો રસિયો નાગર એકલો…હે તારા રૂપની…
તારી આંખનો અફીણી….
ધીમી ધીમી પગલી તારી ધીમી કંઇક અદાઓ
કમર કરે છે લચક અનોખી રૂપ તણાં લટકાઓ
તારી અલબેલી એ ચાલનો ચાહક એકલો…હે તારા રૂપની…
તારી આંખનો અફીણી….
તું કામણગારી રાધા ને હું કાનો બંસીવાળો
તું ચંપા વરણી ક્રિષ્ન કળી હું કામણગારો કાનો
તારા ગાલની લાલી નો ગ્રાહક એકલો…હે તારા રૂપની…
તારી આંખનો અફીણી….
રૂપ જાય આગળથી પાછળ, જાય જુવાની વીતી,
પ્રીતવાવડી સદા છલકતી, જાય જિંદગી પીતી,
તારા હસમુખડાં ઝીલું છું ઘાયલ એકલો…હે તારા રૂપની…
તારી આંખનો અફીણી….
ઠરી ગયા કામણનાં દીપક, નવાં નૂરનો નાતો,
ઝલક ગઈ મન પામરતાની, નવી આરતી ગાતો.
તારી પાનીને પગરસ્તે ચાલું એકલો… હે તારા રૂપની…
તારી આંખનો અફીણી….
-
➡️ Scientific study/verbal reading/ misunderstanding:
When we read this gazal or listen it, very first it seems so romantic gazal. (Hear romantic means in the sense of the lovers.) We feel after reading that is is full of shringara rasa. The poet or the male speaker of poem, tells his beloved that he is in love with her as he have addiction with her eyes. He beautifully expressed his feelings by praising her body parts.
If we read the poem with the lens of lover we find that poet or the speaker of the poem who, totally fall into love with his beloved. We can see by the very first line, તારી આંખનો અફીણી, તારા બોલનો બંધાણી..., The speaker find opium from his love one's eyes. He is addicted to her words, this lines by scientific reading look like exorbitant.
To express his love towards his beloved he uses so many lines like, આજ પીઉં દર્શનનું અમૃત, કાલ કસુંબલ કાવો.... This words અમૃત which is something not existed but, it is symbol of eternity or external love and on the other hand કસુંબલ કાવો, which is further type of alcohol or addicted things.
We can see that the full moon night always the symbol of love, lovers many time uses the full moon night to express their love. In every literature or love poem, novel we find that the main line, "તારા રૂપની પૂનમનો પાગલ એકલો.." which is something simily. The speaker or poet compares the beauty of beloved with full moon night(પૂનમ) and then he confessed that he is only one who is made for her beauty like full moon. Again we can see that the beauty of women compares with full moon night.
"પાંખોની પરખે પરવડી" and "રંગ નગરનો રસિયો" which is something not possible while we read the poem scientifically reading when we read poem with the lens of science, we can find so many exaggeration of love. Though there is not any scale for love. The line "તારા ગાલ ની લાલીનો ગ્રાહક એકલો" a person never can be a customer of anyone's blushing of cheeks. Let's look upon the literary analysis of gazal.
➡️ Literary analysis:
1️⃣ Rasa theory:
When we talking about one specific word RASA we can call it as a 'Beyond the verbal world'. The rasa theory was first intruduced by Bharat Muni. Before 25000 years ago Bharat Muni wrote one text namely ''NATAYASHASHTRA''. In this text he first introduced the RASASIDHANTA in 6th adyaya. So RASA is something like we have feel it by words but we can not share it to someone by words. In this gazal there is a SHRINGAR RAS which something relate with love.
2️⃣ Dhavani theory:
Dhavani theory introduced by Anandvardhna. Anandvardhna was a well- reputed kashmirian poet and philosopher. kalhana , the celebrated author of Rajtarangini mentioned him as one of the ornaments adoring the court of king Avantivarman. Thus, on the evidence of Rajtarangini, Anandvardhna attained fame during the reign of Avantivarman. ( In the 9th century A.D) we can call dhvani as
No comments:
Post a Comment